Jules Verne ve školní družině
ŠKOLNÍ DRUŽINA 3. ODDĚLENÍ
Letos se třetí oddělení opravdu vybarvilo. Děti nevstoupily letos v září do místnosti na jakou byli zvyklé, ale rovnou do ponorky podle knih Julese Vernea. Tento spisovatel dobrodružných knih bude letos inspirací dětem i vychovateli. Vynálezy, objevy, ilustrace a plnění úkolů nám naplní odpolední hodiny strávené ve škole a systém hodností umožní dětem sebereflexi a zamyšlení se nad plněním úkolů a chování ve skupině a pro skupinu.
Pro mladší skupinu dětí, které projdou tímto oddělením po obědě, je připravena četba dobrodružných knih určených nejmladším dětem a možnost ztvárnit jednoduchou kresbou svou fantazii.
Starší děti 3.-5. třída se plně zapojí do plnění úkolů. Začínáme četbou zjednodušených a upravených knih Julese Vernea se soutěžemi zahrnující porozumění slyšenému a jiným důležitým dovednostem získaným díky pravidelné četbě.
Týdenní úkoly se také týkají dobrodružné stránky našich životů (učení se morseovce, vázání uzlů, šifrování, výroba krabičky na „poklad“, krabičky „první pomoci“, malování, kreslení logické hry a „souboje“ aj.) Plnění úkolů je okamžitě viditelné na nástěnce „Členové naší školní expedice“, kde pod kresbou obličeje a minideníčkem člena „výpravy“ jsou pomocí symbolů zdokumentovány splněné úkoly.
Dalším bodem je získávání hodností (plavčí, bocman, kormidelník, lodivod……kapitán), které je dáno plněním si svým povinností, či speciálními zásluhami vyplívající z kontextu naší činnosti (ochota pomoci, neváhání při zpěvu, úklid, vzorové či férové chování, skvělá reakce na podněty atd.) a pro větší možnost získání hodnosti je zde i možnost „povýšit“ pomocí náhody a to při vítězství při sportovním, znalostním nebo kombinovaných soutěží.
Umístěním tabule „Slovo Kapitána“ mají děti také možnost srovnat svůj názor na dění ve třídě s názorem vychovatele.
Společným pokladem může bát deník výpravy, kde si děti průběžně zapisují své zážitky, své pocity a svá přání.
Děti jsou vedeny ke kolektivní spolupráce s velkou měrou individuálnosti. V takové třídě se respektují pravidla zábavnou formou a děti jsou a budou motivovány v většímu zájmu o okolí a o další posilování svých schopností.
Také vychovatel samotný je motivován k výběru zajímavých aktivit a ke sebevzdělávání.
A o to jde při práci s dětmi především.